10 heinäkuuta 2006

Odotettua ja satonäkymiä Det väntade och skördeutsikter


Tätä olen jo odottanut ainakin viisi vuotta. Enää en edes muista mikä tämä on, jonkinlaatuinen koristelaukka.
Aluksi istutin sen aika kuivaan paikkaan ja siellä se kitui pari vuotta kunnes uskoin ettei se kiduttamalla kuki. Siirsin sen etupihalle parempaan maahan, jossa se vuosi vuodelta on piristynyt ja nyt se kukkii.
Denna blomma har jag väntat på i fem år. Jag kommer inte längre ihåg vad den heter men är någon sorts Allium.
Först satte jag den på en torr rabatt där den led i två år innan jag insåg att den inte skulle blomma genom tortyr. Jag flyttade den på framsidan med bättre jord. Där har den piggnat till för varje år och nu blommar den.

Ruusujen aika on alkanut. Laitan kohta koosteen ruusuistani. Näin alkupaloiksi tarjoan kanadalaisruusun Alexander MacKenzien Maiden's Blushin seurassa.
Rosornas tid har börjat. Jag kommer lägga ut mer bilder på mina rosor. Som förrätt bjuder jag på kanadarosen Alexander MacKenzie med Maiden's Blush.

Kirsikka kypsyy ja olin juuri kirjoittamaisillani, että löin Marjukan saamalla koko sadon yhteen kuvaan. Se olikin vain tämän päivän sato. Vaimoni tiesi siellä olevan vielä kaksi raakiletta.
Körsbaren mognar och jag höll på att skriva, att jag överträffade Marjukka med att få hela skörden i en bild men det här är bara dagens skörd. Min fru visste att det finns två kart till i trädet.

Ei kommentteja: